Heddaprisvinnere, Nils Jørgen Kaalstad og Helga Guren. (Foto: Skjalg Vold)

Helga Guren fikk prisen for beste kvinnelige skuespiller/hovedrolle i DRITT//LA MERDA. Nils Jørgen Kaalstad fikk prisen for beste skuespiller/medspiller i «Uten navn – å miste sine nærmeste»

Heddaprisen ble delt ut for 22.gang og to produksjoner fra Østfold kulturutvikling/scenekunst fikk Heddapriser under Heddadagene.

Helga Guren og produsent for DRITT//LA MERDA, fra Østfold kulturutvikling/scenekunst, Vilde Broen.

Geniun musikalitet

Juryen sier dette om Helga Gurens prestasjon i DRITT//LA MERDA:
Kjønnsidentitet og menn som på ulikt vis overkjører kvinner er blant kjennetegnene for de nominerte i kategorien beste kvinnelige skuespiller/hovedrolle. Mørke sider av livet belyses med sterke emosjoner og skarp tekst. Årets vinner kjører et knallhardt løp mot menn, samfunn og mot seg selv. Hun er kuet, men vil være i sentrum i en forestilling full av ironi, humor og rått, ubehagelig nærvær av beske sannheter. På alle måter avkledd formidler hun hovedrollens rystelser og selvinnsikt med genuin musikalitet i tekst, tonefall, blikk og bevegelse, og eier forestillingen fra start til mål.

Braksuksess

Høsten 2018 hadde «Dritt//LA MERDA», med Helga Guren i hovedrollen, norgespremiere i Moss, før forestillingen fikk braksuksess i Stavanger med utsolgte forestillinger i fem uker. Dette er en samproduksjon med Rogaland teater.
I «Dritt // LA MERDA» møter vi en ung kvinne som strever med sin elendige selvfølelse mens hun sloss for å slå igjennom i en verden der lekre lår gir frihet. I denne beretningen veksles det mellom politisk kritikk, pornografisk grums og sentimental nostalgi.
Helga Guren er den første i Norge som fremfører denne teksten, som like mye som en forestilling kan oppleves som en musikalsk komposisjon. Regien er ved Audny Chris Holsen. DRITT // LA MERDA er det tredje samarbeidet mellom henne og Helga Guren.

Samlende kraft

Juryen sier dette om Nils Jørgen Kaastads prestasjon i «Uten navn – å miste sine nærmeste»
Det hender at en skuespillerprestasjon først fyller hele scenerommet, for så å feste seg i bevisstheten for ettertiden. Den skuespilleren det her er snakk om, er en samlende kraft i enhver forstand, på lag med sine medspillere og under huden på en tekst som formidler den grenseløse kjærligheten og den like grenseløse fortvilelsen. Uredd skreller han bort alt unødig for å nå inn til kjernen i det han ønsker å formidle. Han viser en uhyre finstemt forståelse for ømhet og omtanke, uten andre store fakter enn dem sorgen, sinnet og avmakten påfører et menneske som griper ubehjelpelig fra sidelinjen, vel vitende om at taket vil glippe. Slik blir denne rollen et eksempel på hvordan teatret kan fri seg fra filtre og illusjoner, og bli en scene fra den virkeligheten stykket er satt til å målbære. Hans nære framstilling av en pårørende far ryster så vel skuespiller som publikum.

Produsent for «Uten navn» fra Østfold kulturutvikling/scenekunst Monica Leander og Heddaprisvinner Nils Jørgen Kaalstad.

Viktig teaterkunst

«Uten navn» hadde premiere i St Croixhuset i Fredrikstad og spilte fem forestillinger i Nationaltheatret i fjor høst. Fredrikstad blad rullet en 6’er på terningen. Morgenbladet kalte den «viktig teaterkunst som synliggjør ofrene bak rusavhengighetsstatistikken», og kåret den til en av årets beste kulturopplevelser i 2018.
Østfold Kulturutvikling og Kulturdråpen tok initiativet til å skrive en ny forestilling som skulle pirke borti den norske selvtilfredsheten. Til å erkjenne at rus, både behovet og problemene, er større enn vi snakker om til daglig og at de svært mange pårørende også i aller høyeste grad er ofre i dette «høye» parallellsamfunnet.

Beste scenetekst

«Uten navn – å miste sine nærmeste» var også nominert for beste scenetekst av Fredrik Høyer og Mattis Herman Nyquist.

Tverrsnitt

Heddadagene er hele Norges teaterfestival, og samler et bredt spekter av scenekunst fra hele landet til en uke med forestillinger, arrangementer og fagprogram i Oslo. Festivalen er ung, men springer ut fra den godt etablerte Heddaprisen. Sammen med nominasjonene til Heddaprisen viser Heddadagene et tverrsnitt av bredden og mangfoldet som finnes i norsk scenekunst.
21 forestillinger gjestet Oslo under Heddadagene.

 

 

Se også:

Ved å fortsette å bruke denne siden samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler. Mer informasjon finner du i vår personvernerklæring.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close