Kan mord rettferdiggjøres? Scene fra «Frobrytelse og straff» i regi av Hildur Kristinsdottir.

Kan mord rettferdiggjøres? Scene fra «Forbrytelse og straff» i regi av Hildur Kristinsdottir.

 

James Bond tenker du kanskje nå?
Nei, det er «Forbrytelse og Straff» vi snakker om –  i Den kulturelle skolesekken.
300 elever fra syv videregående skoler i fylket har den siste uka sett forestillingen i vår egen blackbox her på Værste i Fredrikstad.

Gammel krim

-Dette er muligens en av de eldre krimromanene i verden, sier regissør Hildur Kristinsdottir til elevene midt i forestillingen basert på  Dostojevskijs «Forbrytelse og straff».
Rundt oss har det i over en time dundret pulserende musikk avvekslet at hestehyl, tæringshoste og kvaler rundt rett og galt. Elevene blir servert en sannhet om at det finnes vanlige mennesker og spesielle mennesker. De spesielle menneskene kan tillate seg mer – stjele, bruke vold, ja til og med drepe om de synes situasjonen krever det og målet helliger middelet.

Hevet over moralen

Hildur Kristindottir har tatt utganspunkt i, og overført til teaterscenen, tre av litteraturhistoriens store klasiskere deriblant Johan Wolfgang von Goethes «Faust»  og Virginia Woolfs «Til Fyret». I «Forbrytelse og straff» konsentrerer hun seg om samfunnsmennesket. Hva skjer når noen hever seg over sine medborgere?
Hovedkarakteren Raskolnikov tenker han tilhører en liten gruppe mennesker som gjennom sin intellektuelle fortreffelighet er hevet over den allmenne moral. Han forsøker å begrunne drapet på en grisk pantelånerske med at samfunnet får det bedre uten henne.

 

Raskolnikov forsvarer sin egen ugjerning i «Forbrytelse og straff»

Raskolnikov forsvarer sin egen ugjerning i «Forbrytelse og straff».

Frisk tolkning

Det er ikke til å legge skjul på at denne tolkningen av «Forbrytelse og straff» er frisk. Veldig frisk. Men pulserende rytmer, høyt volum og heftig scenografi med både blod, gørr og sukkerspinn tar likevel ikke tankene vekk fra nerven i stykket. Man går fort i seg selv, ser for seg situasjoner satt på spissen der man blir tvunget til å gjøre valg. Ofrer du deg selv eller andre? Kan det være greit å stjele så lenge tanken er god? Kan man noen gang rettferdiggjøre mord?

 

Raskolnikov tynges av skylden. Fra «Forbrytelse og straff»

Raskolnikov tynges av skylden. Fra «Forbrytelse og straff».

Ondskap i hverdagen

Dette er selvfølgelig spørsmål og handlinger tatt til ytterpunktene, men det skal ikke så mye til for å kunne overføre mildere dilemmaer til skolegården, eller arbeidsplassen for den del. Mobbing, vold, utenforskap og hersketeknikker – det får en til å undre om det alltid er galt å bryte loven?

Vil gjøre klassikere tilgjengelige for barn og ungdom

Hildur Kristinsdottir er regissør og skuespiller med utdannelse fra Akademi for scenekunst i Fredrikstad. Siden 2010 har Hildur arbeidet med den kritikerroste teatertrilogien Klassikere for kids som består av forestillingene Faust for kids (2012), Til fyret (2013) og Forbrytelse og Straff (2015). Klassikere for kids har som mål å gjøre utvalgte klassikere tilgjengelige for barn. Kompaniet utforsker og utfordrer konvensjonelt barneteater og jobber under mantraet om at alle gode temaer er like egnet for barn som for voksne. Samtlige forestillinger har blitt vist på Black Box teater og de to første forestillingene ble Heddaprisnominerte i klassen for barne- og ungdomsteater. Klassikere for kids har turnert Norge rundt, både i regi av Den kulturelle skolesekken, men også som åpne familieforestillinger. Faust for kids og Til fyret har også blitt vist i Danmark.

 

Ved å fortsette å bruke denne siden samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler. Mer informasjon finner du i vår personvernerklæring.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close