Bokbadere: Sofie Vo Nguyen, Ann Iren Kvam, Aman Latif og Sarah Foldvik.

Elever ved 2STUE på Malakoff vidergående skole har jobbet med romanen «Johan» av Gaute M. Sortland. Fire elever bokbadet forfatteren i skolen bibliotek.

Aman Latif, Sarah Foldvik, Ann Iren Kvam og Sofie Vo Nguyen og forfatter Gaute M. Sortland satt bekvemt i sofaen i biblioteket. Resten av klassen var i denne omgang publikum.

Finne på ting

De innledende spørsmålene handlet om det å være forfatter.
– Det beste med å være forfatter er å være hjemme helt i fred å skrive og finne på ting. Det er så mye jeg ikke skjønner. Jeg forsker i hvordan ting henger sammen. Dessuten kan jeg ta en middagshvil når jeg vil, oppsummerte Sortland til latter fra elevene.

Symbolikk

Resten av bokbadet handlet om «Johan», om karakterene i boken, symbolikk og handling.

Hovedpersoner

Elevene hadde mange spørsmål om hovedpersoner, om forfatteren kjente seg igjen i Johan, om sorg, og om litterære symboler.
– Vi har jobbet mye med det og vi har gått i dybden. Det var en fin måte å jobbe på. Vi gjør det gjerne igjen, sier en av bokbaderne, Ann Iren Kvam.

Frivillig

De fire bokbaderne var fornøyd, både med arbeidet mot bokbadet og hvordan det hadde gått. De meldte seg frivillig til å stå for bokbadet.
– Vi har holdt på med dette i klassen i en måneds tid. Hele klassen har bidratt. Vi har lest, diskutert og samlet spørsmålene for å finne frem til relevante spørsmål, sier Sarah Foldvik.

Aman Latif, Sarah Foldvik, forfatter Gaute M Sortland, Ann Iren Kvam og Sofia Vo Nguyen.

Gode tolkninger

Gaute M. Sortland var også fornøyd.
– Det var veldig fint. De hadde veldig gode spørsmål og gode tolkninger. Det er tydelig at de har jobbet med det og at mange har tenkt. Flere av spørsmålene gikk rett i dybden av boken, forteller Gaute M. Sortland.

Leseprosjekter

Mange skoler har begynt med egne leseprosjekter.

Nye måter

– Dette bygger opp under det mange skoler allerede gjør. Bokbad på skoler er forfatterbesøk på nye måter. Dette er et pilotprosjekt i år for å teste ut om dette fungerer. Elevene får mer igjen for denne måten å formidle litteratur på. Alle elevene i en klasse er involvert. De leser boken og utarbeider spørsmål til forfatteren. Tre – fire elever gjør selve bokbadet, sier Mona Ekelund, Bibliotekrådgiver i fylkesbiblioteket.

Østfoldungdommens kritikerpris som drives av Opplæringsavdelingen, skolene og fylkesbiblioteket i samarbeid, står bak ideen til bokbadet. Bibliotekarer og lærere i den videregående skolen ble invitert til bokbadkurs dette skoleåret.
10 av 11 videregående skoler i Østfold er med på dette prosjektet.

Se hva som skjer i Østfold

Ved å fortsette å bruke denne siden samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler. Mer informasjon finner du i vår personvernerklæring.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close