Johannes Hafnor, leder for Den kulturelle skolesekken i Østfold, har bidratt inn i ny pensumbok for lærerstudentene i Østfold. Boka heter «Skaperglede, engasjement og utforskertrang», og tar for seg viktigheten av de kreative fagene, kunsten og kulturen inn i skolehverdagen til elevene.

Boklansering av «Skaperglede, engasjement og utforskertrang»

Boklansering av «Skaperglede, engasjement og utforskertrang» Foto: Maria Brevik

Skape kreative og utforskende læringsarenaer

Antologien gir nye perspektiver til hvordan lærere gjennom estetiske og tverrfaglige metoder kan skape engasjement og utforskertrang hos elever og studenter.
– Den kulturelle skolesekken har en viktig rolle inn i dette arbeidet. Vi er en nasjonal ordning som skal sørge for at alle elever får kunst og kultur i løpet av årene på skolen. Jeg er overbevist om at kunsten vi gir elevene også kan flettes inn i undervisningen og til og med være med å belyse pensum fra flere sider. sier Hafnor.

Samarbeid med Høgskolen i Østfold

Redaktørene Kristine Høeg Karlsen og Gunhild Brænne Bjørnstad fra Høgskolen i Østfold inviterte til lanseringen av den nye læreboka.  De kunne sammen med Johannes Hafnor, og en rekke andre bidragsytere, med glede kjenne på det ferdige verket.
– Dette er noe vi har jobbet med en stund, og det er veldig gledelig å endelig kunne se resultatet, sier Hafnor. De er alle enige om at boka fortjener et aktivt liv hos nye lærerstudenter, og håper flere lærerutdanninger rundt om i landet vil se nytteverdien.

Johannes Hafnor, leder for DKS Østfold, forteller om sitt kapittel i den nye pensumboka for lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold. Foto: Maria Brevik

Johannes Hafnor, leder for DKS Østfold, forteller om sitt kapittel i den nye pensumboka for lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold. Foto: Maria Brevik

Viktig innhold for fremtidens lærere

Antologien henvender seg til lærerstudenter, lærere, lærerutdannere, skoleledere, skoleeiere, og forskere i skole og utdanning som er interessert i å vite mer om alternative undervisningsformer, menneskelig kreativitet og nyskaping.
Boken gir en bred og helhetlig tilnærming til hvordan lærere kan skape engasjement og utforskertrang hos elevene. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder fremstilles på en praktisk, men samtidig kritisk måte.
Forfatterne viser hvordan slike metoder kan brukes som redskap i pedagogisk virksomhet for å øke elevers trivsel, motivasjon og læringsutbytte. Bidragene i boken er varierte, med perspektiver fra, og på tvers av, ulike fagfelter. Dette forteller Universitetsforlaget om sin nye utgivelse.

 

Ved å fortsette å bruke denne siden samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler. Mer informasjon finner du i vår personvernerklæring.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close