Geir Meum Olsen (Foto: Trine Sirnes)

En ung kvinne og en eldre kvinne møtes ved en hotellseng. Det har Geir Meum Olsen laget dramatikk av.

Geir Meum Olsen tenkte på rollemodeller, at man arver noen forventninger som kan gi dårlig samvittighet hvis man bryter dem. Å bryte mønster med god samvittighet ligger under i «To kvinner rer en seng».

Fabulerte

Geir Meum Olsen tenker seg litt om. Det er lenge siden han fabulerte om å gjøre noe i enkle formater, enkle i form av scenografi og arrangement, tilsatt pragmatiske tanker rundt det å gjøre det lettere å turnere.
– Jeg lette etter å si mye gjennom lite og spille mange steder med lite. Kan jeg lage dramatikk rundt en seng? Er det mulig, rundt et så enkelt element som det? Jeg tror det begynte der.

Enkel transport

Lite i denne forbindelse innebærer lite scenografi og enkel transport. Å dra rundt med en seng krever ikke avansert logistikk og svære kulturhus.
– Det er rommet og sengen, jeg skal ikke avsløre alle metaforene rundt det. Det får andre avgjøre. Jeg vet jo hva jeg legger i det.

Metaforer

Det er selvsagt fullt mulig å se stykket uten en tanke på metaforer og underliggende analyser.
– Målet er å lage en ytre handling som i seg selv er fascinerende nok. Men jeg håper det ligger noen lag som treffer under den ytre handlingen.

En tanke

Han har arbeidet med stykket for alvor de siste årene.
– Når man først setter seg ned og begynner å jobbe med det og skriver det ut, tror du har gjort deg en tanke om karakterer. Så begynner de å leve for deg, heldigvis, og så oppfører de seg alltid helt annerledes enn det du tror. Hvis ikke så lever de ikke.  Så må jeg leve det fra A til Å, må leve hver situasjon og leve det i strekk. Å la dem få lov til å bli mennesker, det er gøy. Et tenkt stykke lever ikke.

Lakenanalyse

Hanne Dahle og Ragnild Myntevik. (Foto: Trine Sirnes)

«To kvinner rer en seng» inneholder blant annet lakenanalyse, arv av mønstre og fordommer. To kvinner fra to generasjoner, spilt av Hanne Dahle og Ragnild Myntevik, med hver sin arv, støter på fordommer og hverandre. Hvordan å re en seng blir et konfliktområde.
– Jeg synes det var utrolig morsomt å gjøre den eldre kvinnen usedvanlig fordomsfull på den yngre garde. Da kunne jeg meske meg. Hun får lov til å herje litt. Hun kan si ting jeg aldri kunne sagt. De to skuespillerne kler hverandre.

Ung undring

Her kommer blant annet den eldstes kompetanse på å lese laken inn og en ung undring over hvor mye spisskompetanse man kan ha på laken.
– Den eldre kvinnen har utviklet en stor evne til å analysere laken. Hun leser mye av hvert laken og kan beskrive hva som har skjedd på dette rommet. Ingenting i det rommet er hemmelig.

Stemning

Forestillingen byr ikke på de store faktene. Det handler mer om stemning mellom to personer, to generasjoner, holdninger, motsetninger og likheter.
– Det er meningen å lage livet i det lille. Det er det jeg jakter på. Det er mye farge i indre liv.

Se også:

 

Ved å fortsette å bruke denne siden samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler. Mer informasjon finner du i vår personvernerklæring.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close