Hvert år får Østfolds elever cirka fem kulturopplevelser hver innenfor fagfelt som musikk, scenekunst, litteratur, kulturarv, film og visuell kunst. Med mål om at man skal kunne finne noe for alle funksjonsnivåer og interesser, så har Den kulturelle skolesekken Østfold i år innført et nytt programtilbud ved navnet «Tilrettelagt».

– Fordi mandatet vårt er å gi kunst og kultur til alle barn i aldersspennet fra grunnskole til videregående, er ordningen «Tilrettelagt» en del av Den kulturelle skolesekken Østfold. I utviklingen av modellen har vi latt oss inspirere av Den kulturelle skolesekken i Akershus som har jobbet systematisk med denne målgruppen i mange år, sier koordinator ved Østfold kulturutvikling Bjørn Gunnar Otten, som har spilt en sentral rolle i oppstartsprosessen til «Tilrettelagt».

Tilrettelagt

«Tilrettelagt» er et programtilbud for elever med spesielle behov. Ordningen har som mål å nå ulike elevgrupper, fra barn med store fysiske og psykiske funksjonshemminger til ungdom med adferds- og læringsvansker.

Det er forskjellige elever med forskjellige utfordringer og behov på de ulike skolene, derfor er en slik ordning ideell, forteller Bjørn.

Prosess

Den kulturelle skolesekken Østfold begynte i fjor med den omfattende prosessen med å kartlegge de ulike skolene og institusjonene for elever med sammensatte lærevansker. Disse elevene trenger ofte omfattende tilrettelegging av interaksjonssituasjoner som er utenom det vanlige. For Bjørn og resten av kollegaene i Den kulturelle skolesekken Østfold var det derfor tydelig at neste steg i prosessen innebar å innkalle flere av representantene fra skolene til dialogmøte for å diskutere programtilbudet og hvordan den kunne fungere i praksis. I dialogmøtet ble det vist frem to DKS-produksjoner; Safarium og Oh Mama! Crew. Disse fikk gode tilbakemeldinger fra lærerne og dermed var hjulene ordentlig i gang.

To tilbud

Bakgrunnen for at Den kulturelle skolesekken i Østfold valgte Safarium og Oh Mama! Crew som de to første produksjonene i dette nye tilbudet var fordi de ville sende ut to produksjoner som var forskjellig og viste variasjon.  Safarium er en danseproduksjon som tar utgangspunkt i opplevelser av verden gjennom kroppslige møter hvor målet er å utfordre elevene til å få nye erfaringer med kroppen utover det hverdagslige. Oh Mama! Crew gir publikum en unik innsikt i hvordan man kan uttrykke følelser, skape en stemning, eller fortelle en historie gjennom musikk som verktøy. Begge var solide produksjoner med dyktige utøvere og begge har i år turnert med Den kulturelle skolesekken på skoler i Østfold.

Vi bestemte oss for å begynne litt forsiktig med to produksjoner i år. Den ene er Safarium som er en danseproduksjon tilrettelagt for barn med spesielle behov, og de har reist rundt om i Norge på forskjellige skoler og har fått veldig bra tilbakemeldinger. Vi har nå også en ny turné som er et DJ kurs med Oh Mama! Crew. Det er et DJ kollektiv som består av fire jenter. De har vært en del av vårt ordinære DKS-turné for oss på ungdomsskoletrinnet, men også for Røde Kors i Oslo og en rekke ungdomsklubber. De har også hatt DJ kurs med barn med forskjellige sammensatte lærevansker og har vært utrolig flinke til å tilpasses kurset til sitt publikum. Der har musikkglede stått veldig i fokus fremfor det å lære å være DJ.

 

Safarium. Foto: Tom Øverlie

Opptrapping

Den kulturelle skolesekken Østfold har store planer om å trappe opp dette tilbudet fremover.

Vi kommer til å trappe opp antall produksjoner. Planen er å finne alle spesialklassene på de ordinære skolene i Østfold. Elevene i disse klassene er ofte med på ordinære DKS-tilbud, men ikke alltid fordi det eksempelvis kan være for anstrengende å være på konsert eller forestilling med 200 elever i en gymsal eller kinosal. Ved å få kartlagt disse klassene vil disse elevene kunne være på den tilrettelagte ordningen, noe som vil innebære at de får være med på den tilrettelagte produksjonen slik at de også kan få glede av det DKS har å tilby. 

 

Les også:

 

Ved å fortsette å bruke denne siden samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler. Mer informasjon finner du i vår personvernerklæring.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close