Helga Guren

Helga Guren står foran en svært krevende rolle i DRITT // LA MERDA. Hun er alene på scenen, en avkledd protagonist som skal formidle en sterk tekst.

Helga Guren setter seg ned ved et kafebord en solfylt dag i Oslo. Hun er med i åpningsfilmen i filmfestivalen Oslo Pix, «Vann over ild» og skal på premieren senere på dagen. Til daglig er hun opptatt med å utvikle rollen i DRITT // LA MERDA, Cristian Ceresolis lattervekkende, poetiske og sjokkerende monolog.
– Det er spennende og utfordrende og jeg gelder meg veldig til å utforske teksten mer og mer med et publikum i salen.

Tragedie

Cristian Ceresoli beskriver teksten som en tragedie i tre satser, en tekst som er systemkritisk, kritisk til samfunnsstrukturer, til maktmisbruk. The Times of London beskrev Ceresolis tekst som «brutalt forstyrrende og menneskelig».
Det menneskelige ligger i det gjenkjennbare.
– Jeg kjenner meg igjen i teksten og jeg har fått mange tilbakemeldinger gjennom prøvegjennomgangene at de fleste gjør det, både kvinner og menn.

Monolog

Vanligvis har hun medspillere på scenen. Men i DRITT // LA MERDA er teksten alt Helga Guren har, teksten og seg selv. Hun er alene på scenen, men publikum har en viktig rolle.
– Å gjøre en monolog er jo krevende. Her er det en liten time med en tekst som bare går og går og går. Bare det er utfordrende nok. Jeg er alene på scenen, men jeg har jo veldig mange andre å spille på, jeg har jo publikum. Det er de som er medspillerene mine. Jeg kjenner jo hvor mye de gir, om de er med eller ikke med, om de forstår eller ikke forstår, om synes det er morsomt eller at det er rart eller om de synes det er ubehagelig. Teksten kan nok oppleves som ubehagelig tror jeg, men jeg mener det også er veldig mye humor der.

Mørke ting

Det denne protagonisten formidler er ganske mørke ting og kan oppleves som litt skummelt. Det er mørk humor. Publikum kan nok bli sittende og være usikre på om man kan le eller ikke, at latteren blir sittende fast i halsen.
– Det er veldig lov til å le. Det sier dramatikeren også innledningsvis i manuset.  Han oppfordrer publikum til å le. Vi ler mye på prøvene når vi jobber med det, rett og slett fordi det er så godt skrevet og tidvis utrolig morsomt.

Satt på spissen

Selv om teksten er mørk og kritisk, vil de aller fleste kjenne seg igjen i det som formidles fra scenen. Denne protoganisten har et ekstremt behov for å bli sett, å bli kjent, og bli gjenkjent på gaten og å få suksess. Og hun er villig til å gjøre hva som helst, på tross av eller ved hjelp av strukturene som finnes for å oppnå det.
– Det er selvfølgelig satt på spissen. Det er på mange måter som om det protagonisten formidler virker som en forskrudd oppfattelse av virkeligheten. Men mekanismene er veldig gjenkjennbare og samtidig er det rett, fordi det er slik det er, og det er kanskje det vonde i møtet med det. Så da er spørsmålet, hva skal vi gjøre med det?

Musikalsk verk

Teksten er det bærende elementet i DRITT // LA MERDA Det innebærer minst mulig forstyrrende elementer på scenen og på Helga Guren.
– Jeg opplever de strenge rammene fra dramatikerens side rundt kostyme, scenografi, lys og lyd som helt nødvendige for teksten. Den er så kompleks. Jeg opplever at den er et musikalsk verk. Det er en sjelden befrielse å oppleve.

Lage bilder

Med mere kostymer og scenografi ville publikum fått virkelige bilder på scenen, og teksten ville ikke hatt samme slagkraft. Alle de sceniske elementene er kun tilstede for å løfte teksten opp.
– Hvis det blir for mye andre saker, mister teksten sin viktighet. Her er det ingenting å rømme fra, det er bare denne stemmen som går. Publikum må selv lage bildene. Så her er det bare å kjøre på. Det er gøy, og veldig krevende. Det er som et tog som bare kjører.

Se alt vi har på programmet

Ved å fortsette å bruke denne siden samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler. Mer informasjon finner du i vår personvernerklæring.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close