De Utvalgte under Fjaler Festivalen i 2017.

 

Produsentene Bjørn Gunnar Otten og James Moore, ved Østfold kulturutvikling avd. Scenekunst, har i år samarbeidet tett med et av Norges mest innovative scenekunstkompani; De Utvalgte

Produsentene sitter utenfor kontorlokalene ved K60-bygget for å slå av en prat om det unike samarbeidet. Sammen med De Utvalgte skal Bjørn og James jobbe opp mot The Ship – Vol. 4 fremvisningen, som finner sted under den anerkjente Oerol festivalen på øya Terschelling i Nederland i perioden 15.-23.juni. Oerol festivalen er den nederlanske partneren i IN SITU European Platform for Artistic Creation in Public Space.

Hva sluttresultatet blir vites ikke før kunstnerne selv er ferdig med det innovative arbeidet.

Det er det som gjør det spennende og litt risikabelt å jobbe med dem. Det de er anerkjent for er at de ikke forholder seg til en form eller et uttrykk, men heller tilpasser seg fra prosjekt til prosjekt, sier James Moore.

De Utvalgte

De Utvalgte er et scenekunstkompani som ble stiftet i Oslo allerede i 1994. De jobber med samtidsteater og deres forestillinger beveger seg mellom teater, billedkunst og performance. Kompaniet er særdeles anerkjent for deres særegne uttrykk som skapes gjennom egenproduserte virkemidler som video, tekst og lyd.

Det er sånn sett en unik sjanse å få jobbe med et slikt kompani på et sånt sted med en slik forestilling vi skal lage; med blandingen av teknikk og utradisjonell skuespillerkunst, skyter Bjørn inn.

The Ship

The Ship er et prosjekt som skal gå over 4 år. Konseptet utfolder seg unikt fra hvert sted scenekunstkompaniet besøker.The Ship – Vol. 4 skal fremføres hele 9 ganger under festivalen, og skal foregå på natten ettersom videoprojektering spiller en sentral rolle for fremføringen.

– De går «i havn» i et nytt sted og handlingen de gjør på det stedet vil ha noen trekk eller elementer fra tidligere utgaver av The Ship, men det vil også være varierende grad med noe som er helt unikt eller spesifikt til det stedet de besøker. Det er dette som ligger i metaforen i navnet The Ship. Et gjennomgående tematikk med prosjektet er hybris og overmot. Kompaniet skal bruke en sanddyne som er formet delvis som en vulkan og publikum skal bevege seg inn i denne sanddynen. Det skal også benyttes mye videoprojektering i forestillingen, forteller James ivrig.

Det skal også være litt skumring med sikt over havet. Sanddynen er plassert slik at man fra spillestedet kan se ut mot Nordsjøen og tilbake mot Norge. Det er en dramaturgi i bruken av landskapet, fortsetter James.

Samarbeidet

James Moore inviterte De Utvalgte inn i IN SITU-nettverket for første gang i 2016, da han og ensemble medlem Torbjørn Davidsen reiste til Belgia for å delta i en ‘Hothouse’ samling. Der presenterte Davidsen scenekunstkompaniets idé og konsept. Det var ikke før i november 2017 da Moore og Bøckman reiste til Terschelling for å delta i en IN SITU Atelier-samling at brikkene virkelig begynte å falle på plass. Kort tid etter besøket deres ble det avgjort at Oerol festivalen ønsket å invitere De Utvalgte til å stille med forestillingen The Ship. Til sammen ligger et omfattende samarbeid bak denne ambisiøse produksjonen.

– Vi støtter denne produksjonen med våre residensmidler som er en del av IN SITU ACT 2017-2020, og i tillegg bidrar vi med vår kompetanse og tekniske utstyr. Det er både for å støtte produksjonen og for å kvalitetssikre at produksjonen blir best mulig, forteller James.

Kompetanseheving

Produsenter Bjørn Gunnar Otten og James Moore. Foto: Arash Ghavidel

Over 30 ulike forestillinger skal fremføres under festivalen. Alle på unike og særegne steder spredt utover hele øya Terschelling, som er en del av UNESCO Verdens kultur- og naturarvsteder. Øyas posisjon medfører dermed strenge restriksjoner for selve utførelsen av festivalen for å unngå ødeleggelsen av natur og miljø. Dette er noe som fascinerer produsentene veldig og de har tenkt å bruke tiden på øya godt.

Vi skal også lære oss hvordan festivalen gjennomføres med tanke på både teknikk og logistikk. For min del, utover det å se hvordan festivalen fungerer, så blir det å jobbe som tekniker og støtte under utvikling og opprigg, men også under avvikling av forestillingen. Ut i fra hvor særegent og utfordrende lokasjonen er, vil det være noe helt annet enn å jobbe inne i et scenerom. Dette vil gi oss en kompetanseheving og erfaring som vi definitivt kan dra nytte av videre når vi skal gjøre andre prosjekter rundt om i Østfold som krever andre lokasjoner enn scenerom, forteller Bjørn.

Moss 2020

Samarbeidet med De Utvalgte kan også anses å være et tidlig bidrag i utviklingsprosessen til en unik utgave av The Ship som skal fremføres under Moss sitt 300 års jubileum.

-Vi ønsker å høste litt mer av de erfaringene som de har skapt underveis. Dermed har vi en mulighet til å planlegge i et par år for å gjøre dette til en felles prosess. Vi har som mål å presentere en unik utgave av The Ship i Moss i 2020. Gjennom dette samarbeidet blir vi bedre kjent med utøverne og vi kan se hverandres potensiale gjennom denne prosessen, og på den måten få en god planleggingshorisont, utdyper James.

 

Se også:

Ved å fortsette å bruke denne siden samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler. Mer informasjon finner du i vår personvernerklæring.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close