Martin M. Sørhaug

House of Foundation ligger litt tilbaketrukket i Moss. Men huset er i sentrum når det kommer til formidling av kultur.

Litteratur, musikk, billedkunst, er tre pilarer i House og Foundations virksomhet, med skriften som grunnmur. Festivaler er under oppbygging. 8. – 10. juni er det klart for «Lyse netter» på Alby, en festival House of foundation arrangerer sammen med
Punkt Ø og Moss kulturhus.

Gjentas

Martin M. Sørhaug håper festivalen viser litt av hva House of Foundation ønsker å få til. Ikke bare i år men også på lengre sikt.  Håpet er at dette skal føres videre og gjentas.
– Jeg tenkte tanken med en gang jeg kom til Moss at det ville vært praktfull å gjøre noe sånt der ute. Da tenkte jeg nok enda mer tverrkulturelt enn det som er på programmet i år. Det er et område som veldig mange har et varmt og nært forhold til. Det tror jeg vil bli betydningsfullt. For oss som bor i Moss blir det nesten en følelse av en festival i egen hage.

Et sted

Huset ved Mosseelven har vokst fra å være en bokhandel til et kulturhus og festivalarrangør. Martin M. Sørhaug startet House of Foundation sammen med Mari Kolsrud Hustoft i 2009.
Martin M. Sørhaug ser seg ni år tilbake, til da dørene åpnet i Møllebyen.
– Årene går ganske fort. Det fantes jo aldri noen plan for hva det skulle bli. Det skulle bare være et sted.

Nisjepreget

Det manglet ikke på advarsler før dørene åpnet. En bokhandel med et rimelig smalt utvalg fikk ikke akkurat stående applaus og tilbakemeldinger om en lysende framtid. Men huset har tilbakevist alle dystre spådommer.
– Det var en nisjepreget bokhandel i utgangspunktet. Vi insisterte nok på den nisjen en stund. Så har vi etter hvert evnet å favne litt bredere.

Bredde

Større bredde og en åpen dør for de som i utgangspunktet ikke kun kom for å studere boktitler og kjøpe bøker har også medvirket til folk i lokalene.
– Kafeen har vært veldig viktig. Det går fint å komme inn og bare drikke kaffe og gå ut igjen.

Drivkraft

Bokhandelen og et arbeidsfellesskap var utgangspunktet for House of Foundation. Det sosiale var også en drivkraft i arbeidet.
–  Vi har alltid vært et sted som trekker til oss mye mennesker. Folk som etablerer seg i byen som har en kulturinteresse kommer ofte hit. Både fordi vi programmerer for folk med sånne interesser men også fordi de vil skape bekjentskaper.

Egne bein

Med flere mennesker involvert åpnet for flere prosjekter.
– Mulighetene har åpenbart seg etter hvert som mennesker har kommet til og blitt en del av dette prosjektet her. Vi har sånn gradvis klart å skape nye prosjekter som mer eller mindre står på egne bein..

Utstillinger

Et av prosjektene som preger huset og står på egne bein er utstillinger.
– Vi begynte tidlig med utstillinger, det var kanskje det første vi gjorde her. Det har vi holdt det gående med siden. Med skiftende utstillinger.

Norden

Neste tilskudd på kulturmangfoldet er Møllebyen litteraturfestival.
– Møllebyen litteraturfestival startet vi tidlig og den fikk kjapt en posisjon som har blitt styrket de senere årene.  Litteraturfestivalen trekker i hvert fall femti femti prosent nasjonalt – lokalt og internasjonalt publikum. Bøkene våre henvender seg til hele Norden.

Forlag

Siden skriften danner grunnlaget for virksomheten har House of Foundation også forlag som en del av driften.
– Vi har etablert to forlag som har direkte utspring her på huset. Et barnebokforlag, og et forlag for voksne. Vi har gitt ut 70 bøker i løpet av de årene. Vi har for eksempel like mange diktutgivelser som Gyldendal og Aschehoug i år. Vi har fått en status og er en tydelig avsender for en litteraturinteresse.

Publikumsgarantister

Levende musikk har også funnet sin gode plass i huset.
– Konsertvirksomheten har tatt seg masse opp. Det er nok det som gjennomsnittlig trekker mest mennesker. Vi får tak i artister som er publikumgarantister og som kler stedet godt.

Pop

Lokalene egner seg best for rolig, gitarbasert pop. Artister som Thomas Dybedal og Stein Torleif Bjella gjorde stor suksess. Men huset fikser også klubbkonseptet. Lars Vaular og Cezinando satte fart på publikum.
– Lokalet tåler mer enn det man skulle tro. I mars hadde vi Honningbarna, det er jo skikkelig, energisk punkrock.

Garanti

Konsertene gir en form for garanti for at huset fylles.
– Det trekker mye publikum og det finnes av og til en positiv økonomi i disse konsertene. Vi har tapt masse penger på sånt tidligere, både bevisst og ikke bevisst. Nå har vi sett hva vi har kapasitet til og blitt flinkere til å vekte sikkerhet og det hele økonomisk. På basis av den økte frekvensen i konserter tenkte vi tanken om å lage musikkfestival. Vi hadde en i bakgården her i fjor, en form for pilot for oss med en middels stor utendørs scene. Med et ønske om en del publikum. Nå ble ikke det verdens største suksess. Men vi fikk prøvd ut formatet litt. Vi har også gjort ganske mye programarbeid for barn. Og konserter med kjente navn er en nøkkel.

Lærer

Å etablere et kulturhus innebærer å se hva som fungerer og hva som er en fiasko.
– Vi lærer sakte men sikkert hva man har nytte av og hva man kan tillate seg og definitivt hva man ikke kan tillate seg. I tillegg har vi fremdeles hele Skandinavia som målgruppe på ganske mye av det vi gjør.

Intensjon

I tillegg til arrangementer og prosjekter står mennesker høyt i kurs i House of Foundation.
– Vi har en intensjon om å skape arbeid for de som er involvert her. Vi er vel 10 stykker nå som har dette som arbeidssted, fordelt på flere deltidsstillinger. Og vi har en frivillig base på omtrent 70 mennesker.

Se også: