Den tidligere dronepiloten Brandon Bryant møtte elever ved Halden videregående skole etter visningen av filmen «Drone» på Inspiria.

Den norske dokumentarfilmen «Drone» stiller spørsmål om mål og midler i «krigen mot terror». Fredag fikk 300 elever ved Halden videregående skole se filmen på Inspiria og de fikk møte den forhenværende dronepiloten Brandon Bryant.
– De fortalte meg at jeg hadde sverget på en ed, at jeg nå var statens eiendom og måtte adlyde ordre fra de som er over meg. Det var det som var jobben min, forklarer Bryant i etterkant av filmen.

Drepte med droner

Bilde fra filmen «Drone»

Den tidligere dronepiloten Brandon Bryant drepte mennesker på vegne av USA. Han drepte med droner og han så at dronene drepte vilkårlig. Han og flere andre unge mennesker i begynnelsen av 20-åra, satt i små containere i Nevada og styrte droner som befant seg innenfor pakistanske grenser. Regissør Tonje Hessen Schei stiller ubehagelige spørsmål ved dronebrukens resultater og legitimitet. Spørsmål som fikk Brandon Bryant til å si ifra.
– Vi vet ikke hvem vi dreper. Den informasjonen blir registrert av andre mennesker som sitter andre steder i verden. Det var de som bestemte hvem jeg skulle skyte på, men det var fortsatt mitt ansvar hvorvidt jeg skøyt eller ikke, sier Brandon Bryant.

Samfunnsfiende

Han klarte ikke lenger leve med sin samvittighet og valgte å si ifra. Varsleren ble en samfunnsfiende i USA og han mistet venner og familie.
– Det var verdt det. Jeg ville gjort det igjen, sier Brandon Bryant.

TV – aksjonen

«Drone» vises for de videregående skolene i Østfold gjennom Den kulturelle skolesekken. Den kulturelle skolesekken samarbeider i år med UNICEF og TV-aksjonen.  Årets TV-aksjon skal gi utdanning til barn som lever i områder med krig og konflikt. Utdanning er fundamentet som barna skal bygge sin fremtid på. Hovedtematikken i TV-aksjonen; «læring i krig», gjorde årets aksjon spesielt egnet og relevant for et samarbeid.

Migrasjon

Johannes Hafnor, leder av Den kulturelle skolesekken i Østfold kulturutvikling, satte problemstillingene under lupen i årets Kreativ Arena. Kreativ Arena er en møteplass for skoleeiere, lærere, og kulturkontakter.
– Jeg er veldig glad for at vi har innledet et samarbeid med TV-aksjonen i år. i løpet av vår nettverkssamling «Kreativ arena» diskuterte vi hvordan det pedagogiske opplegget til TV-aksjonen og Gyldendals Salaby kan relatere seg til kunstopplevelsene elevene tar del i gjennom DKS. Med vårt overordnede tematiske fokus på migrasjon i DKS Østfold og dette samarbeidet har vi sett mange nye og spennende kontaktpunkter mellom kunst og skole, sier Johannes Hafnor.

Cirkus Cirkör med forestilling om grenser

Som en del av Den kulturelle skolesekken fikk bortimot 3500 elever i Østfold også se en nysirkusforestilling av Cirkus Cirkör som heter Limits. Denne produksjonen ble koblet mot TV-aksjonens opplegg og undervisningsmateriell i klasserommet, både i forkant og etterkant av visningen.

Cirkus Cirkörs «Limits». Foto: Mattias Edwall.

På Kreativ Arena ble den samme forestillingen vist for skoleiere, lærere og kulturkontakter, som i etterkant fikk overvære et samtalepanel der artister fra Cirkus Cirkör deltok, samt en pedagog fra TV-aksjonens Salaby-prosjekt. Samtalen dreide seg rundt mulighetene for å koble handling til pedagogikk, og kunstens muligheter for å hjelpe oss å tenke nytt.

.

Ved å fortsette å bruke denne siden samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler. Mer informasjon finner du i vår personvernerklæring.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close