Bilde fra forestillingen «Slutten på alt som var» med Teater NIE under Ufestival 2017.

Bilde fra forestillingen «Slutten på alt som var» med Teater NIE under Ufestival 2017.

Under forberedelsene til Ufestival 2017 så vi på muligheten for et enda tettere samarbeid mellom Ufestival, Den kulturelle skolesekken og grunnskolene rundt i kommunene i Østfold. Resultatet ble to kritikere fra rikspressen som holdt kritikkurs for østfoldelever. Elevene var på Ufestival og skrev kritikker av utvalgte forestillinger som svar på tentamensoppgaven sin i norsk våren 2017.

Unikt samarbeid mellom skolene og Den kulturelle skolesekken

– Dette er et helt unikt samarbeid mellom skoler og Den kulturelle skolesekken i Norge, sier Johannes Hafnor, leder for Den kulturelle skolesekken (Dks) i Østfold kulturutvikling.
Han har, sammen men initiativtager og litteraturprodusent Bernhard Ellefsen, vært på frierferd hos et utvalg skoler i Østfold. De har invitert til et tett samarbeid med skolene, der Dks sender profesjonelle kritikere fra rikspressen til skolene for å kurse elevene i kulturkritikk som sjanger. Etter kursingen får elevene dra på Ufestival og oppleve både konserter, film, foredrag og teaterforestillinger i regi av Dks. Senere jobber elevene og lærerne videre med kritikksjangeren – før elevene skal bruke den nye kunnskapen til å svare på årets tentamensoppgave. Her skulle elevene skrive en kritikk en én av forestillingene de hadde sett under Ufestival.

Gi elevene noe større enn hver enkelt bestanddel

Både lærerne og elevene har gitt gode tilbakemeldinger på det gryende samarbeide mellom skole og kultur. «Vi har snakket med flere lærere som har satt pris på å få profesjonelle kritikere på besøk for å fortelle elevene om hvordan de jobber. Elevene har mange spørsmål underveis og har virket nysgjerrige både på formen og på yrket.» sier Hafnor etter gjennomføringen av årets kritikkprosjekt. «Vi tror dette er en gyllen mulighet for å la kultur og skolehverdag gå hånd i hånd. Her har vi alle muligheten til å engasjere elevene ved å samarbeide, og gi dem noe større enn hver enkelt bestanddel. Vi har muligheten til å vise dem en sammenheng mellom fag, teori, opplevelser, tolkning og det å danne seg sin egen mening for deretter å uttrykke den.» forklarer Hafnor.

Elevkritikkene er publisert på ungestemmer.no

– Det er flere som har lagt merke til den nye satsningen vår her i Østfold, og Norsk Scenekunstbruk har også bedt om å få publisere noen av de unge anmelderne. Vi er jo veldig stolte av elevene våre og prosjektet, så det var en veldig hyggelig henvendelse, sier Hafnor. Etter godkjenning fra både elever og lærere har vi sendt over et fint utvalg med anmeldelser både av den positive og litt mer skeptiske sorten. – Det er imponerende hvor mye elevene har fått med seg og hvor reflekterte de har klart å være i en så presset situasjon som tentamen jo kan være. Vi er stolte og glade for at så mye godt har kommet ut av dette prosjektet, avslutter han.

Kritikere fra Aftenposten og Montage

Den kulturelle skolesekken Østfold sparte ikke på kruttet da de skulle sende kritikere til skolene. – Vi vil levere det beste til elevene. Det er de som er fremtiden, klart vi må slå på stortromma når vi først skal prøve noe nytt, sier en engasjert Hafnor. Det var musikkanmelder Ida Habbestad fra Aftenposten og Carsten Meinich fra Montage som dro rundt til skolene og jobbet sammen med elevene. De snakket om anmeldelse generelt, men også innenfor musikk og film som ligger deres hjerter nærmest. Disse to sjangrene treffer godt hos elevene, de aller fleste har både sett mye film og hørt mye musikk, og de er helt klare på preferansene sine. Gjennom kursene har de lært å sette ord på hvorfor de liker eller ikke liker noe – og argumentere for sitt syn.

Se hvordan Carsten Meinich fra Montage har opplevd møtene med elevene her: