Le Bistaki Moss2

Le G. Bistaki gjestet NonStopfestivalen i Moss i 2015 med «The baïna trampa fritz fallen» » . Ca 5 tonn genmodifisert maiskorn ble brukt i denne forestillingen. Foto: ERIK(SEN)

 

Hva har en haug med takstein, genmodifisert mais eller håndvesker med gamle, slitte og nedlagte fabrikker å gjøre? Ikke minst, kan vi kalle dette kunst? IN SITU er et latinsk ord og betyr PÅ STEDET. IN SITU er også navnet på et internasjonalt nettverk for kunstnerisk virksomhet i det offentlig rom. Kunst i det offentlige rom skjer ofte her og nå. På stedet. Altså heter nettverket IN SITU European Network for Artistic Creation in Public Space.

– I Norge tenker vi ofte på kunst i det offentlige rom som statuer i en park, eller skulpturer i gågata. Kanskje også en grå husvegg dekket av et stort maleri og en lyd-installasjon her og der i historiske områder. Andre land i Europa vil nok i mye større grad også tenke på diverse teaterforestillinger eller andre  sjangeroverskridende kunstformer, når de tenker på kunst i det offentlige rom, forklarer tidligere teatersjef Kjell Moberg.

The Trail- workshop

Workshopdeltakere deltok i Le G. Bistaki sin forestilling «Cooperatzia (The Tail) som foregikk på Verket i Moss under Nonstopfestivalen 2014. Foto: Espen Schei

Det er ikke så ofte vi ser teater i gatene i Norge. Hvis vi gjør det, så er det ofte i form av gjøglere eller en parade med nysirkusartister, en gullstatue som er et ekte menneske eller en scene som er reist på et torg der det vises en forestilling. Ofte for barn. Men det finnes så mye mer der ute. Mye som vi ikke en gang kan tenke oss er mulig. En type teater som inkluderer publikum nettop på stedet der de er. Som ikke bare skal underholde oss men få oss til å oppleve, tenke og delta i det vi ser på.

Scenekunstavdelingen i Østfold kulturutvikling henter både internasjonale og norske kunstnere som driver med teater, billedkunst og installasjon i det offentlige rom til Norge. Da først og fremst til Østfold, som et bidrag til vårt allerede eksisterende teaterliv og for å utvikle og inspirere publikum. Det har vi lykkes med flere ganger. Blant annet under Non Stop International Theater Festival i Moss. En teaterfestival som har foregått i over et tiår på initiativ fra Parkteatret og økonomisk støttet av Moss Kommune og Østfold fylkeskommune. Østfold kulturutvikling har vært samarbeidspartner i flere år og levert IN SITU – forestillinger av høy kunstnerisk kvalitet. For eksempel  ”Cooperatzia (The Trail)” og ”The Baïna Trampa Fritz Fallen”, begge med det franske kollektivet Le G. Bistaki. Forestillingene ble spilt på Verket i Moss i den nedlagte Peterson papirfabrikk, som er veldig godt egnet for helt spesielle kunstopplevelser. På forsommeren 2015 hadde vi også en IN SITU- satsing i Halden ”Saturn III” av den belgiske kunstneren Karl Van Welden, som foregikk på Fredriksten Festning under Fredriksten Musikkfestuke. I 2016 ble verket Mellemrum Encounter / Moss av Kitt Johnson satt opp på Nonstop-festivalen i Moss. I 2017 har Alexandros Mistriotis vært årets IN SITU FOCUS kunstner.

Le Bistaki Moss

«The baïna trampa fritz fallen» trakk mange publikummere til Verket og fikk mange gode tilbakemeldinger etter sine to forestillinger. Foto: ERIK(SEN)

– Det er ikke alltid like lett å få publikum til slike nye og annerledes forestillinger. Mange er skeptiske. Også de som vi er avhengig av som medarrangører, for eksempel eiere av bygninger, politikere i kommunen og så videre. Men når de først kommer og ser, så er de over seg av begeistring. Etter G. Bistaki gjestet Verket i Moss har flere uttalt at dette er noe av det beste de har sett noen gang. Derfor er det så viktig å drive med dette. Fordi vi ønsker at scenekunsten i Østfold skal utvikle seg i takt med resten av verden, forteller Moberg.

Så, hva gjør IN SITU – nettverket helt konkret og hvorfor er det viktig for oss i Østfold å være en del av dette?

Først og fremst: IN SITU har per i dag støttet over 150 europeiske kunstnere. IN SITU – plattformen er også en av de første som ble valgt av EU-kommisjonen under deres Kreativt Europa- program.

Det hele begynte i 2001 da Pierre Sauvageot av Lieux Publics (FR), Werner Schrempf av La Strada Graz (AT) og Neil Butler av UZ Arts (UK) drøftet mulighetene for et internasjoanlt nettverk som ble dedikert til innovativ kunst i det offentlige rom. I 2003 ble IN SITU etablert med Liexu Publics som nettverkets koordinator. Basert i Marseille, Frankrike, er Lieux Publics et nasjonalt residenssenter for denne type kunstform. De ville samle kunstprodusenter innen både billedkunst og scenekunst (teater/dans/nysirkus/etc) for å lage et internasjonalt nettverk som lettere kunne utveksle, samarbeide om og støtte ulike kunstprosjekter. Felles for alle som er medlemmer er at de har stor forkjærlighet for nye kunstformer og utøvelsen av dette i det offentlige rom.

I starten var de kun seks medlemmer. Medlemsmassen økte så sakte med sikkert og i 2014 kom Østfold kulturutvikling på banen, i forbindelse med prosjektet META, som foregikk i perioden 2011-2016 som én av totalt 17 partnere. META- prosjektet hadde et kjernebudsjett på 4,5 millioner euro. Halvparten var støttet av EU og resten var et spleiselag mellom partnerne. META er en forkortelse for Manifest for European Transformation through Art og skal ivareta nettopp dette med å utvikle en kunstnerisk virksomhet som forbinder kunsten med det offentlige rom, samtidig som det skal arbeide for å samle og danne et europeisk kunstsamfunn.

Kurator og produsent James Moore arbeider med IN SITU i Østfold kulturutvikling.

– Vi er de eneste norske medlemmene og én av to medlemmer fra Skandinavia. For oss er deltagelse i nettverket først og fremst en viktig kilde til inspirasjon og kompetanseheving, samt at vi får tilgang til et stort mangfold av innovative kunstnere. Ved å besøke de andre medlemmenes festivaler oppdager vi nye muligheter for våre egne strategier og regionale partnere. For vårt publikum betyr dette uforglemmelige opplevelser som spiller på forventningene og tilbyr nye perspektiver på både kunst og sted. Enten det gjelder inspirasjon overfor lokale kunstnere, engasjement med et lokalt publikum, eller utvidelse av vår egen kreative verktøykasse, så er nettverket en fantastisk ressurs for Østfold. I tillegg får Østfold kulturutvikling økonomisk støtte fra EU som igjen utløser andre finansieringer både i og utenfor Norge, forteller han.

Hvor synlig vi er ute i Europa har betydning for hva vi kan hente tilbake til Østfold. Og vi har rukket å bli en attraktiv samarbeidspartner som etter hvert er i den posisjonen at vi kan velge kunstnere og prosjekter på et høyere plan. Alle kunstnerne vi henter til fylket inngår i en mye større sammenheng enn bare selve forestillingen. Det blir arrangert workshops både for skoleelever og seminar for næringslivet. Foredrag og filosofiske samtaler. På den måten kan befolkningen også lære og utvikle seg selv innenfor et område de ikke normalt sett er kjent med. I tillegg vil mange kunstnere som kommer til Østfold også samarbeide med lokale kunstnere og amatører. Det skal være utviklende også for teatermiljøet i fylket, ikke bare for publikum.

The Trail2

Fra Le G. Bistaki sin «Cooperatzia (The Trail)» på Verket i 2014. Foto: Espen Schei

Østfold fylkeskommunes kulturfond har vær med å støtte Østfold kulturutviklings deltagelse i IN SITU . Dette fondet skal fremme internasjonalt samarbeid på flere arenaer, ikke bare innen kultur. Å få øremerkede midler fra dette fondet gjør at videre arbeid og utvikling av Norges fremtidige rolle i IN SITU kan realiseres. Det er nå bevilget fire år til med midler fra dette fondet til IN SITU ACT, som overtar fra META.

Se også:

Ved å fortsette å bruke denne siden samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler. Mer informasjon finner du i vår personvernerklæring.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close