slottet-i-sanden-2

«Slottet i sanden» skapte begeistring for rundt 400 elever i Sarpsborg scene

Rundt 400 elever fra tre skoler i Sarpsborg benket seg i Sarpsborg scene mandag formiddag. De holdt taktfast og begeistret følge med musikerne i forestillingen «Slottet i sanden».

Det var høy stemning og trampeklapp i Sarpsborg scene under store deler av forestillingen. Seks musikere formidlet historien om lille Laila og klippebyen byen Petra, i Jordans ørken. Historien fortelles med folketoner, barnesanger og ny musikk fra Midtøsten.

Veldig fin konsert

amina

Amina fra 6a på Hafslundsøy skole var veldig fornøyd med forestillingen

Amina i 6 A fra Hafslundsøy skole oppsummerte konserten kort og konsist:
– Jeg har aldri hørt sånn musikk før, det er helt nytt for meg. Det var en veldig fin konsert.
Også musikerne smilte bredt etter konserten. Eline Monrad Vistven, saksofonist og forteller var meget fornøyd.
– Dette var gøy, elevene var engasjerte og virkelig med, forteller hun.
I alt vil 4600 elever fra 16 skoler i Sarpsborg oppleve forestillingen.

Kveldsforestilling

Torsdag 17, november er det åpen kveldsforestilling i Sarpsborg scene. I etterkant av forestillingen er det samtaler med blant andre Odd Karsten Tveit i Sarpsborg bibliotek.
Her kan du se et lite utdrag av forestillingen:

 

Eget liv

«Slottet i sanden» lever sitt eget liv. Kunst skal underholde og glede og skape magi og uforglemmelige opplevelser. Men den skal også pirke og vekke grubling og undring. «Slottet i sanden» inngår også som et tema for Den kulturelle skolesekken i dette skoleåret. Migrasjon, er en av vår tids kanskje mest sentrale utviklingstrekk – den og kulturmøtene som følger av den står på den kulturelle skoleplanen. Johannes Hafnor er leder for Den kulturelle skolesekken i Østfold kulturutvikling.

Relevant

– Vi ønsker å gjøre Den kulturelle skolesekken så relevant som mulig for både elever og lærere. Vi har tatt tak i et tema som får konsekvenser for alle som bor i Norge. Om de går på skole eller er lærere eller lever i et lokalsamfunn. Hvordan kan kunsten være med på å stille noen spørsmål rundt den store migrasjonen som foregår? Vi kommer ikke med svar på hva migrasjonen fører til. Men kunsten kan stille noen spørsmål som også kan være ubehagelige, påpeker han.

Migrasjon

Med migrasjon som et tema vil Den kulturelle skolesekken være med på å dytte samfunnsdebatten i en retning som får elevene til aktivt å reflektere over det at verden er i stor endring. Store folkemengder flytter seg på tvers av landegrenser og mange er på flukt fra Syria, Midtøsten og krigen der. Dette får reelle konsekvenser for de elevene som for eksempel bor i Sarpsborg, hvor det er flyktningmottak. Integrering i klassene vil se annerledes ut i tiden fremover.
– Dette er en problemstilling som alle barn og unge i Norge nå må forholde seg til, sier Johannes Hafnor.

Et rom

Det er uvisst hva omfanget av migrasjonen kan føre til. FN og de store organisasjonene mener det kommer til å endre samfunnet.
– Det er veldig flott hvis vi lykkes med at «Slottet i sanden» er med på å skape et rom som er litt annerledes og favner litt bredere enn det vi tenker på som norsk kultur. Jeg vet ikke om vi gjør det, men vi forsøker med forskjellige prosjekter, fra storslåtte konserter til møter i det lille klasserombesøket. Dette undersøker eller berører tematikken. De er ikke ment å tilby løsninger eller svar. Derimot skal de legge grunnlaget for gode spørsmål, spørsmål østfoldungdommene kan møte verden med når de går ut av klasserommet, auditoriet eller kulturhuset, forteller Johannes Hafnor.

Musikerne i «Slottet i sanden» hilser Sarpsborg:

 

 

Ved å fortsette å bruke denne siden samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler. Mer informasjon finner du i vår personvernerklæring.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close