"Å tegne i rommet" Finissage med elever fra Os skole i Rakkestad.I kveld var spenningen høy da elever fra Os skole i Rakkestad skulle presentere arbeidet sitt i galleriet No13 Contemporary i Fredrikstad.

Kunst i skolehverdagen

Det var på slutten av 2015 at disse elevene fikk være med på verkstedet «Å tegne i rommet» i regi av Den kulturelle skolesekken i Østfold. «Å tegne i rommet» var et verksted inspirert av- og laget i samarbeid med den norske kunstneren Kjell Varvin. I hans prosjekt «Ustabile variabler» legger han hver dag ut på blogg nye komposisjoner satt sammen av ulike elementer og geometriske former. Hver dag lager han en ny komposisjon som han arbeider fram i hjørnet av atelieret. Komposisjonene er ikke ment for å vare, men er en konstant øvelse hvor de samme delene kan inngå i nye unike variabler.

Elevenes unike komposisjoner

I verkstedet utfordret vi elevene til å lage sine egne variabler. I stedet for å tegne på ark brukte elevene geometriske former for selv aktivt å erfare hvordan gjenstander står i forhold til- og påvirker hverandre. De måtte bruke hele seg; både synssansen og kroppen for å arbeide fram de romlige installasjonene. Hver komposisjon ble unik. Ved turneslutten har elevene laget hundrevis av unike variabler.

Så kom kvelden

Det boblet i sjampanjebrusen og pizzabitene forsvant som dugg for solen før finissagen åpnet – avslutningen på den lange turnéen. Elevene hadde tidligere på dagen montert sin egen komposisjon i vinduet på No13 Contemporary, like ved Kirkeparken i Fredrikstad. Nå er alt klart og Andreas Lervik, leder for kultur- og næringskommitéen i Østfold åpner det hele med smil og gode ord. Anja Bjørshol fra Punkt Ø og Johannes Hafnor, ledere av Den kulturelle skolesekken i Østfold sier også noen velvalgte ord til de unge utstillerne.

Samarbeid i Østfold

Punkt Ø, som er fylkesgalleriet i Østfold, og Den kulturelle skolesekken, som ligger under Østfold kulturutvikling, har samarbeidet om denne turnéen og er stolte av alt elevene har fått til. Et fire år langt formidlingsprosjekt er over, og med en så vellykket avslutning frister også nye idéer og samarbeid.

DSC_0301 DSC_0309 DSC_0310 DSC_0318 DSC_0328 DSC_0329 DSC_0338

Ved å fortsette å bruke denne siden samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler. Mer informasjon finner du i vår personvernerklæring.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close